Designer mot forsøpling

//

Orkla Foods har en bred portefølje med produkter som hovedsakelig blir brukt i hjemmet, med unntak av noen favoritter som ofte konsumeres på tur i marka eller i parken. Tiltak som hindrer at smådeler løsner eller på annet vis havner på avveie, kan gi en stor gevinst i arbeidet mot forsøpling.

– Å designe mot forsøpling ved å forhindre at det oppstår fliker, løse lokk og oblater er et strategisk sted å begynne for Orkla Foods, og vil ha høy overførbarhet til andre markeder og andre produkter som konsumeres «i farta», sier Johanne Kjuus, bærekraftsansvarlig i Orkla Foods Norge.

«Den lille søpla» utgjør et stort problem

Produkter som har løse deler eller emballasje hvor vi må rive av små fliker for å åpne dem, har høy risiko for å havne i naturen, og utgjør det vi kaller «den lille søpla». Ikke bare er det fort gjort å miste småbiter ut av lomma eller veska, det er også tidkrevende å rydde opp disse bitene. Både for aktører som har ansvar for renhold i offentlig rom, og for frivillige ryddere.

– Gjennom Bølgen-prosjektet har vi fått ny innsikt om folks holdninger. Denne innsikten viser at denne søpla ofte flyr under radaren til folk, og er «for liten» til å telle som søppel. For oss i Orkla Foods er dette nok et godt argument for å starte med å se på design mot forsøpling, sier Johanne Kjuus.

Det var en glad gjeng som stilte til strandrydding!

Foto: Bølgen-teamet

Flere saker

Verdens største kaffeselskap tar Bølgen

Denne høsten skal Starbucks intensivere innsatsen mot forsøpling og tar Bølgen sammen med Hold Norge Rent, Oslofjorden Friluftsråd og Mepex. – Vi er utrolig stolte over å ha med oss Starbucks på Bølgen, sier Hildegunn Bull Iversen, prosjektleder for Bølgen og rådgiver i Mepex.

LES MER >

Bølgen ruller videre i 2022

Hold Norge Rent, Mepex og Oslofjordens Friluftsråd har fått støtte fra Handelens Miljøfond til å videreføre Bølgenprosjektet i 2022. Nå ser de etter nye bedrifter å samarbeide med.

LES MER >