Designer mot forsøpling
//
Orkla Foods har en bred portefølje med produkter som hovedsakelig blir brukt i hjemmet, med unntak av noen favoritter som ofte konsumeres på tur i marka eller i parken. Tiltak som hindrer at smådeler løsner eller på annet vis havner på avveie, kan gi en stor gevinst i arbeidet mot forsøpling.
– Å designe mot forsøpling ved å forhindre at det oppstår fliker, løse lokk og oblater er et strategisk sted å begynne for Orkla Foods, og vil ha høy overførbarhet til andre markeder og andre produkter som konsumeres «i farta», sier Johanne Kjuus, bærekraftsansvarlig i Orkla Foods Norge.
«Den lille søpla» utgjør et stort problem
Produkter som har løse deler eller emballasje hvor vi må rive av små fliker for å åpne dem, har høy risiko for å havne i naturen, og utgjør det vi kaller «den lille søpla». Ikke bare er det fort gjort å miste småbiter ut av lomma eller veska, det er også tidkrevende å rydde opp disse bitene. Både for aktører som har ansvar for renhold i offentlig rom, og for frivillige ryddere.
– Gjennom Bølgen-prosjektet har vi fått ny innsikt om folks holdninger. Denne innsikten viser at denne søpla ofte flyr under radaren til folk, og er «for liten» til å telle som søppel. For oss i Orkla Foods er dette nok et godt argument for å starte med å se på design mot forsøpling, sier Johanne Kjuus.
Det var en glad gjeng som stilte til strandrydding!
Foto: Bølgen-teamet
Flere saker
Verdens største kaffeselskap tar Bølgen
Denne høsten skal Starbucks intensivere innsatsen mot forsøpling og tar Bølgen sammen med Hold Norge Rent, Oslofjorden Friluftsråd og Mepex. – Vi er utrolig stolte over å ha med oss Starbucks på Bølgen, sier Hildegunn Bull Iversen, prosjektleder for Bølgen og rådgiver i Mepex.
Bølgen ruller videre i 2022
Hold Norge Rent, Mepex og Oslofjordens Friluftsråd har fått støtte fra Handelens Miljøfond til å videreføre Bølgenprosjektet i 2022. Nå ser de etter nye bedrifter å samarbeide med.