Orkla endrer produkt og emballasje etter Bølgen
//
Denne høsten kan du se resultater fra det første Bølgen-tiltaket fra Orkla Home & Personal Care. “3 i en-flossen” har skiftet farge fra hvit til lyseblå. Emballasjen har også blitt endret for å redusere forsøplingsrisiko.
– Ved å legge til farge på produktet, vil den dessuten bli mer synlig for den som «mister» den i toalettet eller ut av lomma på vei til jobb. For oss er det viktig at produktene våre ikke havner på avveie, poengterer Strifeldt.
Tanntråd med emballasje kun i papp
Orkla Home & Personal Care valgte å konsentrere seg om tannpleieprodukter da de jobbet med tiltak i Bølgen-prosjektet.
– Denne høsten vil du også se at den vanlige tanntråden kommer i ny ytteremballasje – fra kombinert papp- og plastemballasje til monomateriale i 100% papp. Dette bidrar både til plastreduksjon og enklere kildesortering, forteller Strifeldt.
I tillegg til konkrete endringer i emballasje og produkt, satte Orkla HPC i gang et innsiktsarbeid.
– For å skaffe oss mer innsikt om bruken av våre tannpleieprodukter, er vi i gang med en spørreundersøkelse blant forbrukere.
Her ønsker vi blant annet å avdekke holdninger, antakelser og atferd knyttet til hvor man kaster produktene. Dette innsiktsarbeidet er vi nå i ferd med å avslutte. Det blir spennende å se resultatene av arbeidet, sier Strifeldt.
Ny farge gjør 3 i en-flossen mer synlig. Emballasjen er også endret og er nå i monomateriale som ikke blir til flere deler når emballasjen åpnes.
Foto: Orkla HPC
Flere saker
Verdens største kaffeselskap tar Bølgen
Denne høsten skal Starbucks intensivere innsatsen mot forsøpling og tar Bølgen sammen med Hold Norge Rent, Oslofjorden Friluftsråd og Mepex. – Vi er utrolig stolte over å ha med oss Starbucks på Bølgen, sier Hildegunn Bull Iversen, prosjektleder for Bølgen og rådgiver i Mepex.
Bølgen ruller videre i 2022
Hold Norge Rent, Mepex og Oslofjordens Friluftsråd har fått støtte fra Handelens Miljøfond til å videreføre Bølgenprosjektet i 2022. Nå ser de etter nye bedrifter å samarbeide med.