Orkla Home & Personal Care er med på avfallsanalyse. LInn Christel Strifeldt, leder for innovasjon i Orkla HPC til høyre.

Orkla endrer produkt og emballasje etter Bølgen

//

Denne høsten kan du se resultater fra det første Bølgen-tiltaket fra Orkla Home & Personal Care. “3 i en-flossen” har skiftet farge fra hvit til lyseblå. Emballasjen har også blitt endret for å redusere forsøplingsrisiko.

– Ved å legge til farge på produktet, vil den dessuten bli mer synlig for den som «mister» den i toalettet eller ut av lomma på vei til jobb. For oss er det viktig at produktene våre ikke havner på avveie, poengterer Strifeldt.

Tanntråd med emballasje kun i papp

Orkla Home & Personal Care valgte å konsentrere seg om tannpleieprodukter da de jobbet med tiltak i Bølgen-prosjektet.

– Denne høsten vil du også se at den vanlige tanntråden kommer i ny ytteremballasje – fra kombinert papp- og plastemballasje til monomateriale i 100% papp. Dette bidrar både til plastreduksjon og enklere kildesortering, forteller Strifeldt.

I tillegg til konkrete endringer i emballasje og produkt, satte Orkla HPC i gang et innsiktsarbeid.

– For å skaffe oss mer innsikt om bruken av våre tannpleieprodukter, er vi i gang med en spørreundersøkelse blant forbrukere.

Her ønsker vi blant annet å avdekke holdninger, antakelser og atferd knyttet til hvor man kaster produktene. Dette innsiktsarbeidet er vi nå i ferd med å avslutte. Det blir spennende å se resultatene av arbeidet, sier Strifeldt.

Ny farge gjør 3 i en-flossen mer synlig. Emballasjen er også endret og er nå i monomateriale som ikke blir til flere deler når emballasjen åpnes. 

Foto: Orkla HPC

Flere saker

Leave a Reply